2022. február 17., csütörtök

Játékajánló - Mass Effect Legendary Edition

Sziasztok!

Ma egy régi nagy kedvencemmel érkezem hozzátok a képernyőitekre, még pedig a Mass Effect triológiával, sőt annak is a tavaly megjelent Legendary Edition verziójával. Ami újra egy remek élményt adott, miközben megint végigjátszottam Shepard parancsnok kalandjait.

 
Mikor az első rész megjelent, nekem ez volt a nyílt világú játék a jövőben, a második élet a játékvilágban. Hiszen én dönthettem rengeteg dologról, emberek-idegenek életéről, hogy kivel milyen és mennyire közeli kapcsolatba kerüljek. A játék ezzel megteremtette a teljes szabadság tökéletes illúzióját. Ezért szerettem meg rögtön annyira az első részt és várva vártam az utána jövőket, pontosan úgy, ahogy most a felújított trilógiát is.
 


2007-ben megjelent Xbox 360-ra egy számomra azóta is ikonikus játék, bár én csak a PC-s megjelenéskor tudtam kipróbálni, 2008. június 6.-a után. Rögtön magával ragadt a történet, az akciók és az űrhajózás lehetősége az idegen világok között. 2010-ben, jött a folytatás a Mass Effect 2, majd pedig 2012-ben a 3. rész. Mindegyik hozott valami újat, miközben a cselekményt tovább vitte és mindezt úgy, hogy a mentéseket átimportálhattuk az új részekbe, így az előző epizódokban meghozott döntéseink, valamelyest befolyásolták az új történetét. 2021. május 14.-én pedig végre megjelent a Mass Effect Legendary Edition, ami felújítva adja vissza azt a régi érzést, amiért annyira imádtuk a szériát.

Ha valaki még nem ismerné a játék alaptörténetét: Földi idő szerint 2183-ban járunk, az emberiség nemrég felfedezte az ősi faj, a protiánok által hátrahagyott tömegrelé technológiát, majd pedig felvette a kapcsolatot egy idegen szövetséggel, amit a Galaktikus Tanács vezet. A tanácsot a három legfejlettebb faj, az aszárik, a turiánok és a szalariánok képviselői vezetik, de rengeteg más faj is csatlakozott már e csillagközi unióba. Egyeseknek nem tetszik az új faj, az emberiség gyors és agresszív terjeszkedése, míg mások elég megértően állnak hozzánk.
 


A játék főhőse Shepard parancsnok, aki egy veterán földi katona, akinek a háttértöténetét magunk választhatjuk ki, akárcsak a kinézetét. Őt irányítva indulhatunk el ebben az új világban az első küldetésünkre az Éden Egyes földi kolóniára, amit, mint kiderül ismeretlen erők támadtak meg. Itt egy az emberek által frissen talált protián leletet, egy jeladót kellene megmentenünk, de miközben ezt próbáljuk tenni, az eszköz magához húz minket és egy rejtélyes képet vetít Shepard agyába, amin gépek biológiai élőlényeket mészárolnak le. Ezzel kezdetét veszi a vesszőfutás az igazság kiderítésére és miután ez megvan, a felkészülés a harcra, illetve a harmadik részben bekövetkezik a mindent eldöntő csata is.
 


Később megkapjuk a hajót, amin az első küldetésünkre indultunk és ahová legénységet toborozhatunk. Ez lesz mindhárom rész alapküldetése. Csapattagokat kell magunk mellé állítani, illetve nekik segíteni, a minél lojálisabb hozzáállásuk érdekében. A harmadik részben ez odáig megy, hogy van egy számláló is, amin legalább a minimumot el kell érnünk, hogy eséllyel léphessünk fel Reaperek jelentette veszéllyel szemben. Az első részben 6, a másodikban 13 (ideiglenes csapattagokkal 16), míg a harmadik részben szintén 6 csapattagot gyűjthetünk magunk mellé, akikből minden küldetésen egyszerre csak ketten lehetnek velünk, ezért az eltérő képességek miatt, mindig érdemes jól megválasztani, hogy kik legyenek azok.

Végre térjünk is rá a Legendary Edition újításaira, amik hál’ istennek jól sikerültek és semmi GTA vagy WOW féle balhé nem társult a megjelenéséhez. A fejlesztés 2019-ben kezdték Mac Walters irányításával. Ő volt egyébként korábban a Mass Effect 2 és 3 fő írója. A BioWare döntése alapján az első perctől remaster verzióban gondolkodtak nem pedig remake-ben, aminek hála sikerült megőrizni az eredeti három rész élményét. Végül hivatalosan 2020. november 7-én jelentették be és 2021. május 14-én adták ki Microsoft Windowsra, Xbox Series X-re Xbox One-ra és Playstation 4-re. A különféle videójátékokkal foglalkozó kiadványok értékelései, pedig jól mutatják, hogy nem csak én értékelem felül.
 


A Legendary kiadás alapból tartalmazza ugye az első három részt és az összes DLC-t és kiegészítő tartalmat, amik időközben megjelentek ezekhez. Mindhárom címet egy menüből indíthatjuk. A teljes trilógiát átdolgozták, ami így frissített textúrákat, shadereket, modelleket, effekteket és technikai jellemzőket kapott. A játékok élesebb felbontásban és magasabb képkocka/másodperc sebességgel futnak. Az új kiadás kapott egy univerzális karakterkészítőt is, ami mindhárom játékhoz testreszabási lehetőségeket tartalmaz. Mindeközben az alapértelmezett női Commander Shepard modell a Mass Effect 3-ból, amely korábban nem volt elérhető az előző részekben, most a trilógia egészében használhatóvá vált. Szintén kaptunk egy fotó módot is, ami által bármelyik részben készíthetünk képernyőképeket. Mindemellett a korából adódóan a legtöbb frissítést az első Mass Effect kapta, ami például füsteffekteket, volumetrikus világítás hozzáadását bizonyos szintekhez és módosított skyboxokat jelent. Frissítésre került a harcrendszer, hogy jobban összhangba kerüljön a következő két résszel. Ez annyit tesz, hogy továbbfejlesztették a célzásrásegítést egy ragadósabb rögzítéssel, kapott egy dedikált közelharci gombot, jobban kiegyensúlyozták a fegyvereket és intelligensebb lett az MI. Bővítettek bizonyos pályaszinteken, gyakoribb automatikus mentéseket helyeztek el. A Mako jármű sebességnövelést és frissített fizikát kapott. De módosították a világok felfedezésének bizonyos részeit is, például csökkentették a töltő időket. Aztán talán a legkisebb változás, de néhányunknak fontos lehet az is, hogy Tali képe, Shepard szobájában, frissült és egy sokkal jobban, a képi világba illő fotó kapott helyet az asztalon, de ezt csak akkor vehetjük észre, ha a döntéseinknek köszönhetően ebbe az irányba indultunk a karakterünkkel!
 


Mindent összefoglalva egy remek remaster verziót kaptunk a pénzünkért, amely bőven megéri. Hiszen, ha már anno játszottál vele, akkor szuperül visszaadja az akkori nosztalgikus életérzést. Én is mindig szívesen emlékszem vissza, a harmadik részben lévő, örök kedvenc küldetésre, amikor bulit kellett szervezni a csapatunknak, a nagy összecsapás előtt és most is remek volt ezt újra élni. Ha viszont még kezdő vagy a játékkal kapcsolatban, akkor is egy remek, felújított, kaland vár rád, rengeteg harccal, űrhajóval, sci-fivel, ellenséggel, baráttal, azaz rengeteg kalanddal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Technikai segítség, régi játékok újrajátszásához modern PC-ken, magyarul

Avagy szenvedéseim, hogy tudjak a Runaway játékokkal játszani, egy mai PC-n! Sziasztok! Mint észrevettétek végigfutott a Runaway első rész...